80 درصد تخفیف

| نرم افزار رایتینگ IELTS

  • فوت و فن ریدینگ تافل در جلسه ی آزمون

    ریدینگ تافل

    خواندن این مطلب

    5 دقیقه

    زمان میبرد!

    فوت و فن ریدینگ تافل در جلسه ی آزمون

    تا اینجا تمام انواع سوال های بخش ریدینگ تافل را مرور کردیم، و تکنیک پاسخ گویی به آن ها را توضیح دادیم. اما نکات و تکنیک ها (فوت و فن های کوزه گری) دیگری هم در هنگام پاسخگویی به این بخش در جلسه ی واقعی آزمون می ماند که می خواهیم اکنون آن ها را توضیح بدهیم.

    برای خواندن مقالات رایگان به بخش آموزش تافل مراجعه نمایید.

     

    نکات بسیار مهم در بخش ریدینگ تافل در جلسه ی آزمون:

    عجله یی برای شروع آزمون نداشته باشید

    حتا وقتی که مراحل احراز هویت را در مرکز آزمون انجام داده باشید، و به سالن امتحان راهنمایی شده باشید، از وقت امتحان شما کسر نمی شود. زمان سنج از لحظه یی شروع می شود که دکمه شروع آزمون را در رایانه یی که در اختیارتان قرار گرفته فشار بدهید؛ پس عجله لازم نیست. از آن گذشته، اگر آخرین نفری نباشید که وارد سالن می شود، عده ی دیگری هم بعد از شما وارد سالن می شوند و ممکن است کمی سر و صدا ایجاد بکنند؛ پس باز هم بهتر است زود امتحان را شروع نکنید تا همهمه ی پیش از آغاز آزمون اذیتتان نکند.

     

    هدست را روی گوشتان بگذارید و یا از گوشگیر استفاده کنید

    این مورد لابد برایتان عجیب است، چون بخش ریدینگ تافل نیاز به هدست ندارد. اما ما به خاطر همهمه ی موجود در سالن و صدای رفت و آمد و دیگر صداهای مزاحم پیشنهاد می کنیم از همان اول هدست را روی گوشتان بگذارید تا صدای محیط را کمتر بشنوید. حتا اگر خیلی حساس به صدا هستید، می توانید با خودتان گوشگیر بیاورید.

     

    ابتدا متن را مرور کنید

    مرور متن به شما کمک می کند تصویری اجمالی از متن داشته باشید، و به قول معروف برای پاسخ دادن به سوالات گرم شوید. روش این کار به این صورت است که ابتدا متن اگر همراه تصویر است، تصاویر را خوب نگاه کنید، سپس عنوان متن را بخوانید، بعد سرفصل ها و عناوین را بخوانید، و نهایتن کلمات درشت و بولد شده را. بعد از آن به بدنه ی متن مراجعه کنید: خط اول کلیه ی پاراگراف ها و خط آخر پاراگراف آخر را بخوانید. به این ترتیب تصویری اجمالی از محتوای متن پیدا می کنید.

    به نظر ما مرور متن به شکلی که گفتیم برای جواب دادن بهتر به سوال ها غیر قابل چشم پوشی است، اما اگر به هر ترتیب از آن هایی هستید که کلن اهل مرور متن نیستند، حداقل اسکرول بار (Scroll Bar) متن را یک بار تا آخر پایین بکشید تا سوال ها نمایش داده شوند! چون تا این کار را نکنید سوال ها نمایش داده نمی شوند.

     

    جواب ها در متن پخش و پلا نیستند

    به غیر از سوال های خلاصه کردن متن (Prose Summary) و تکمیل جدول (Fill in a Table) که لازم است تا کل متن را بخوانید، باقی سوالات به همان ترتیبی که چیده شده اند، جوابشان در متن قرار دارد. یعنی وقتی اولین سوال را می خوانید، جوابش را باید در پاراگراف اول پیدا کنید. وقتی سوال دوم را می خوانید، جوابش یا در پاراگراف اول است یا دوم. وقتی سوال سوم را می خوانید جوابش یا در پاراگراف دوم است یا سوم؛ غیر ممکن است جواب در پاراگراف اول باشد. به عبارت دیگر سوال ها و جواب هایشان به ترتیب پاراگراف ها مرتب شده اند. همین نکته ی طلایی به شدت در وقت شما برای یافتن جواب صرفه جویی می کند. دیگر لازم نیست اول یک بار متن را به دقت تمام بخوانید بعد برای پیدا کردن جواب هر سوال چند مرتبه کل متن را مرور کنید. فقط کافیست یکبار به اولین پاراگراف بروید و آن را با دقت Scan (خواندن متن برای پیدا کردن یک سوژه ی خاص) کنید، و جواب سوال اول را پیدا کنید. اگر روش Scan را بلد نیستید به مقاله ی مربوطه در قسمت مهارت های آکادمیک مراجعه کنید.

    خیلی ها فکر می کنند روش خواندن و جواب دادن متون ریدینگ تافل شبیه به متون درک مطلب (Reading Comprehension) بخش زبان کنکور است، اما اصلن اینطور نیست. درک مطلب کنکور روش برخورد متفاوتی را می طلبد، که شاید وقتی دیگر راجع به آن مطلبی نوشتیم؛ شاید وقتی دیگر…

    مقاله ی ویژگی های متون آکادمیک تافل را هم بخوانید.

     

    به یک سوال پیله نکنید

    شما برای جواب دادن به هر سوال بخش ریدینگ تافل تقریبن 2 دقیقه فرصت دارید. پس اگر جواب سوالی را بعد از حدود 1 دقیقه و نیم نتوانستید پیدا کنید، موقتن رهایش کنید و بقیه ی سوال ها را جواب دهید. بعد از جواب دادن به باقی سوال های هر متن، به عقب برگردید و سوال هایی را که رها کرده بودید جواب بدهید. اگر باز هم جوابی به ذهنتان نمی رسد، از روش حذف کردن گزینه ی های غلط استفاده کنید تا گزینه های احتمالن درست محدود تر شوند، و بالاخره یکی از گزینه هایی را که بیشتر احتمال می دهید درست باشد انتخاب کنید. در تافل نمره ی منفی نداریم، پس با خیال راحت یکی از گزین هایی که حدس می زنید درست باشد را انتخاب کنید.

    هر از گاهی نگاهی به زمان سنج گوشه ی مانیتور بیاندازید و وقتتان را مدیریت کنید.

     

    وقتتان را صرف خواندن صورت سوال ها نکنید

    بخشی از صورت سوال ها همیشه یکی است و برای هر سوال فقط تکرار می شود. اگر از قبل با انواع سوال ها و صورت سوال های آن ها آشنا شده باشید، نه تنها می توانید با تشخیص دادن نوعشان جواب بهتری برایشان آماده کنید، بلکه علاوه بر آن دیگر لازم نیست وقتتان را صرف خواندن و تحلیل توضیحات و راهنمایی های کلیشه یی سوالات کنید.

    اگر انواع سوال ها را بلد نباشید، نه تنها باید در مجموع چند دقیقه را صرف خواندن صورت سوال ها بکنید، بلکه باید دقیقه های بیشتری را صرف ابهام زدایی از آن چه سوال ها از شما می خواهند بکنید. به نظر ما دانستن انواع سوال ها و تکنیک های پاسخگویی به آن ها یک سوم مهارت لازم برای شرکت در آزمون تافل را به شما می دهد؛ پس از مرور و یاد گرفتنشان صرف نظر نکنید.

     

    در دلتان بخوانید

    بعضی ها عادت بدی به بلند خواندن یا زیر لبی خواندن متن ها دارند. این کار نه تنها سیستم عصبی بغل دستی تان را نابود می کند، باعث کند شدن سرعت خواندن خودتان می شود. زمزمه کردن یا ریز لبی خواندن متون هیچ فایده یی ندارد؛ این کار را نکنید.

     

    5 دقیقه را صرف مرور کنید

    بهتر است حداقل 5 دقیقه از باقیمانده ی وقتتان را صرف مرور کلی جواب هایتان کنید. شاید سوالی از قلم افتاده باشد. شاید به یکباره متوجه گزینه ی بهتری برای جواب شوید.

     


    اگر هنوز مقاله ی معرفی بخش ریدینگ آزمون تافل، یا معرفی کامل آزمون تافل را نخوانده اید، حتمن آن ها را در سایت دلینگلیش بخوانید.

    درباره نویسنده



    نظرات کاربران



    دیدگاهتان را بنویسید

    مطالب مرتبط



    دسته بندی مطالب

    محصولات جدید

    جستجو کنید ...

    تبلیغات