80 درصد تخفیف

| نرم افزار رایتینگ IELTS

  • تشریح کامل بخش Listening تافل

    تشریح کامل بخش Listening تافل

    خواندن این مطلب

    9 دقیقه

    زمان میبرد!

    تشریح کامل بخش Listening تافل

    تشریح کامل بخش Listening تافل در ادامه ی مقاله ی معرفی کامل آزمون تافل نوشته شده. اگر نیاز به اطلاعات کلی درباره ی آزمون تافل و همه ی بخش های آن دارید پیشنهاد می کنیم ابتدا به مقاله ی مذکور در بخش تافل سایت آموزش زبان انگلیسی مراجعه کنید.

    پیش از خواندن مقاله به این فایل صوتی گوش بدهید:

     

    معرفی بخش Listening تافل

    دومین بخش آزمون تافل، بخش Listening است. در این بخش 2 الی 3 مکالمه هر کدام با زمان تقریبی 3 دقیقه، و 4 الی 6 سخنرانی کلاسی هر کدام با زمان تقریبی 5 دقیقه وجود دارد. بعد از گوش دادن به هر مکالمه، به 5 سوال، و بعد از هر سخنرانی، به 6 سوال پاسخ خواهید داد. همه ی انواع سوالاتی که با آن ها مواجه می شوید به صورت 4 گزینه یی هستند، به جز دو مورد، که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

    همه ی مکالمه ها و سخنرانی ها فقط یکبار پخش می شوند، و حین پخش آن ها صورت سوال ها را نخواهید دید. تنها استثنا در مورد قاعده ی اخیر در مورد برخی از سوال هاست که برای جواب دادن به آن ها بخش کوتاهی از مکاله یا سخنرانی یی که قبلن شنیده اید تکرار می شود. این قسمت ها با علامت «هدست» (تشریح کامل بخش Listening تافل) در کنار صورت سوال مشخص شده اند (این نوع سوالات را هم در ادامه بررسی خواهیم کرد).

    بعد از اتمام پخش هر مکالمه یا سخنرانی، سوال ها روی مانیتور نمایش داده خواهند شد. سوال ها یک به یک روی مانیتور آورده می شوند، و امکان مرور یا تغییر جواب های سوال های قبلی وجود ندارد. جواب های اشتباه امتیاز منفی ندارند.

    مجموعن می بایست به 34 الی 51 سوال جواب بدهید. ماکسیمم نمره در این بخش 30 امتیاز است. بین 60 الی 90 دقیقه هم برای تکمیل این بخش زمان دارید. از آن جا که بین 25 الی 40 دقیقه از وقت در نظر گرفته شده صرف بخش مکالمه ها و سخنرانی ها می شود، پس به طور میانگین برای خواندن و جواب دادن به هر سوال حدود 60 ثانیه زمان دارید.

     

    چرا تعداد سوال و زمان پاسخ گویی بخش Listening تافل کم و زیاد می شود؟

    علی رقم اینکه بار ها تکرار کرده ایم، اگر برایتان سوال است که چرا زمان و تعداد سوالات بخش Listening می تواند کم و زیاد شود، باز هم تکرار می کنیم: طبق سیاست مؤسسه ی ETS، در هر آزمون تافل یک بخش اضافه همراه تعدادی سوال وجود دارد که در صورت جواب دادن به آن ها نمره یی برایشان لحاظ نمی شود، و فقط از آن ها به منظور نوعی تحقیق و آمارگیری برای تهیه ی سوالات آزمون های آینده ی تافل استفاده می شود.

    بنابراین، دو قسمت Reading و Listening تافل می توانند به ترتیب 80 و 60 دقیه، و یا 60 و 90 باشند. به عبارت دیگر، ممکن است با 1 متن اضافه در قسمت خواندن، و یا 2 سخنرانی و 1 مکالمه ی اضافه در قسمت شنیداری سورپرایز شوید! اما هرگز این طور نیست که هم در قسمت Reading و هم در قسمت Listening دو قسمت اضافه وجود داشته باشد. هیچ راهی برای شناسایی این که به کدام متن یا مکالمه و سخنرانی نمره داده می شود و کدام یک اضافه است وجود ندارد، بنابراین شما در هنگام مواجه شدن با یکی از دو حالت بالا، باید به تمام سوالات با دقت جواب بدهید.

     

    سخنرانی های بخش Listening تافل چه ویژگی هایی دارند؟

    همه ی سخنرانی ها و مکالمه های بخش Listening تافل در محیط دانشگاهی (آکادمیک) صورت می گیرند. در سخنرانی ها عمومن یک استاد دانشگاه راجع موضوعی درسی صحبت می کند. گاهی هم حین سخنرانی استاد، یکی یا تعدادی از دانشجویان سوالی می پرسند، یا نکته یی را مطرح می کنند.

    حین پخش سخنرانی ها برای شبیه سازی بهتر فضای کلاس، و کمک به بهتر متوجه شدن مطالب، تعدادی عکس، نمودار، یا نوشته هم نمایش داده می شود.

    تشریح کامل بخش Listening تافلتشریح کامل بخش Listening تافلتشریح کامل بخش Listening تافل

    مکالمه های بخش Listening تافل چه ویژگی هایی دارند؟

    مکالمه ها عمومن بین یک دانشجو با استاد، در رابطه با مسائل درسی؛ و یا یک دانشجو با کارمندان دانشگاه، در رابطه با امور دانشجویی غیر درسی نظیر، مشاوره، ثبت نام، مشکلات خوابگاه، و نظیر این ها است. همانند سخنرانی، برای شبیه سازی محیطی که در آن مکالمه صورت می گیرد، و کمک به فهم بهتر شما از اینکه مکالمه راجع به چیست و بین چه افرادی ست، حین پخش مکالمه ها تعدادی عکس، نمودار، یا نوشته نیز نمایش داده می شوند.

    تشریح کامل بخش Listening تافل

    سخنرانی ها و مکالمه های بخش Listening تافل شامل چه موضوعاتی است؟

    موضوعات درسی یی که در سخنرانی های بخش Listening تافل مطرح می شود عمومن در رابطه با یکی از این موارد است:

    هنر: معماری، طراحی صنعتی، شهرسازی، صنایع دستی، عکاسی، موسیقی، ادبیات و انواع نوشته جات

    علوم طبیعی: گیاهشناسی، حیوانشناسی، میکروبشناسی، آبزیشناسی، پزشکی، فیزیولوژی، بهداشت، تغزیه،    بیوشیمی

    علوم فیزیکی: هواشناسی، ستاره شناسی، اقیانوس شناسی، زمین شناسی، محیط زیست، فناوری، فیزیک، شیمی، علوم کامپیوتر

    علوم اجتماعی: مردم شناسی، روانشناسی، زبانشناسی، تجارت و بازاریابی، تاریخ، رسانه های جمعی، آموزش

     

    اگر چه مطالبی که در سخنرانی ها و بعضن در مکالمه ها عنوان می شود درباره ی موضوعات درسی یی هستند که در ترم های یک و دو دانشگاه های انگلیسی زبان مطرح می شوند، اما برای پاسخ گویی به سوال های نیاز به داشتن دانش خاصی در مورد این موضوعات ندارید. سوال ها به نوعی طرح می شوند که سواد انگلیسی شما، و میزان توانایی شما در درک مطالب شفاهی در محیط دانشگاهی سنجیده شود.

     

    نحوه ی نمره دهی به بخش Listening تافل

    نحوه ی نمره دهی به جواب های صحیح شما در بخش Listening تافل بر اساس جدول ذیل قابل محاسبه است:

    مهارت Listening تافل

    جواب صحیح


    نمره در مقیاس 30

    34

    30

    33

    29

    32

    28

    31

    28

    30

    27

    29

    26

    28

    25

    27

    25

    26

    24

    25

    23

    24

    22

    23

    22

    22

    21

    21

    21

    20

    20

    19

    19

    18

    19

    17

    18

    16

    17

    15

    17

    14

    16

    13

    15

    12

    15

    11

    14

    10

    13

    9

    13

    8

    12

    7

    11

    6

    9

    5

    8

    4

    6

    3

    5

    2

    4

    1

    2

    0

    0

     

     

    نکات کلی هنگام گوش دادن به سخنرانی ها و مکالمه های بخش Listening تافل

    به طور کلی هنگام گوش دادن سخنرانی ها و مکالمه ها ی بخش Listening تافل، باید به مواردی که در ادامه مطرح می کنیم دقت کنید. البته در مقاله های بررسی انواع سوال های بخش Listening تافل تکنیک های خاص مربوط به تک تک انواع سوالاتی که در این بخش مطرح می شوند را توضیح و شرح خواهیم داد.

     

    محتوای سخنرانی ها و مکالمه های بخش Listening تافل

    • در ابتدای هر مکالمه به طور مستقیم یا غیر مستقیم اسم یا سمت افراد شرکت کننده در مکالمه، و محل و موضوع مکالمه عنوان خواهد شد. فهمیدن اینکه این افراد چه کسانی هستند و چه سمتی دارند به جواب دادن به سوال های بخش Listening کمک خواهد کرد.
    • در هر مکالمه یا سخنرانی به اولین چیزی که باید دقت کنید، ایده ی کلی مبحث، موضوع آن، و یا هدف از آن است. حتمن یک سوال با چنین محتوایی در مورد هر مکالمه یا سخنرانی خواهید داشت.
    • حتمن رئوس مطالب، ایده های اصلی، و روشی که استاد برای بیان صحبت ها و اثبات حرف هایش استفاده می کند را یادداشت کنید.
    • در سخنرانی ها به نظر شخصی و شیوه ی برخورد استاد با سوژه یی از موضوع درس، و انگیزه اش از مطرح کردن مثال یا نشان دادن تصاویر دقت کنید. در مورد مکالمه ها هم به لحن، و انگیزه ی افراد در هنگام صحبت کردن و بیان کردن منظورشان دقت کنید.

     

    تصاویر مربوط به سخنانی ها و مکالمه های موجود در بخش Listening تافل

    • در هر مکالمه یا سخنرانی حداقل یک عکس هم روی مانیتور نشان داده خواهد شد که به شما کمک می کند افراد شرکت کننده و مکان مکالمه یا سخنرانی را بشناسید. نگاهی کوتاه به این عکس ها می تواند به فهمیدن تعداد افراد شرکت کننده در مکالمه یا سخنرانی، و موقعیت آن ها (این که در دفتر هستند، یا کلاس، یا سالن کنفرانس) کمک کند.

    تشریح کامل بخش Listening تافل

     

    • هر سخنرانی با تصویری حاوی یک کلمه یا عبارت که موضوع درس است شروع می شود. توجه به این تصاویر کمک می کند سریع موضوع و محور سخنرانی را متوجه شویم.

    تشریح کامل بخش Listening تافل

     

    • در هر سخنرانی گاهی تصاویر دیگری هم نظیر اصطلاحات علمی و حرفه یی که استاد مشغول تدریسشان است، و یا تعاریف آن ها نمایش داده می شود. گاهی هم نمودار، جدول، یا عکسی مرتبط با موضوع سخنرانی نمایش داده می شود. علاوه بر کمک کردن به فهمیدن محور درس، گاهی همین عبارات و تعارفی که استاد برایشان ارائه می دهد می تواند موضوع سوالات بخش Listening تافل باشد.

    تشریح کامل بخش Listening تافل تشریح کامل بخش Listening تافل

     

    • توجه سریع به این تصاویر، عناوین، و غیره در درجه ی اول به شما کمک می کند ذهنیتی کلی را راجع به موضوع درس شکل دهید که به فهم بهتر موضوع کمک می کند، و در درجه ی دوم می تواند حاوی اشاره هایی به سوال هایی که قرار است مطرح شوند باشند.

     

    نوت برداری – مهم ترین تکنیک در Listening تافل

    قطعن مهم ترین و غیر قابل اغماض ترین نکته در هنگام گوش دادن به مکالمه ها و سخنرانی های بخش Listening تافل نت برداری (یادداشت برداری) از اطلاعات مهم و ایده های مهم مطرح شده در آن هاست. حتا خود انگلیسی زبان ها هم نمی توانند تمام نکات مهم 5 – 6 دقیقه مکالمه یا سخنرانی را در ذهنشان نگه دارند. اما یاد گرفتن نحوه ی صحیح نت برداری، و دانستن اینکه چه اطلاعاتی مهم و ضروری است و ارزش یادداشت کردن را دارد نیز بسیار مهم است. چرا که اگر یادداشت های ما مفید و موجز نباشند بیشتر باعث اتلاف وقت و توجه نکردن به صحبت های گویندگان می شود.

    با خواندن توضیحات این مقاله راجع به محتوای مکالمه ها و سخنرانی های Listening تافل احتمالن تا حدودی دستتان آمده که دنبال چه مواردی در صحبت های گویندگان باید بگردید. اما در بخش تشریح انواع سوال های بخش Listening تافل به طور جز به جز و مشروح به تکنیک ها و نکات پاسخ گویی به تک تک سوالات این بخش خواهیم پرداخت.

     

    انواع سوالات موجود در بخش Listening تافل:

    در ادامه انواع سوال هایی که در بخش Listening تافل مطرح می شود را فهرست کرده ایم.

    تشریح کامل بخش Listening تافل

    سوال های بخش Listening تافل را از نظر مهارتی که مورد سنجش قرار می دهند می توان به 3 دسته ی سوال های درک مطلبی پایه (Basic Comprehension Questions)، سوال های مفهومی (Pragmatic Understanding Questions)، و سوال های روابط بین مطالب (Connecting Information Questions)، تقسیم بدنی کرد.

     

    سوال های درک مطلبی پایه (Basic Comprehension Questions)

    1- Gist-content (لب محتوا)

    2- Gist-purpose (لب منظور)

    3- Detail (جزئیات)

    سوال های مفهومی (Pragmatic Understanding Questions)

    4- Function (کارکرد عبارات)

    5- Attitude (موضع گیری)

    سوال های روابط بین مطالب (Connecting Information Questions)

    6- Organization (تنظیم)

    7- Connecting Content (ربط دادن محتوا)

    8- Inference (استباط)

     

    در مقاله هایی مجزا به توضیح و بررسی تک تک این سوالات خواهیم پرداخت و مثال خواهیم زد. پس همچنان با ما همراه باشید.

    همچنین پیش از خواندن مقالات بررسی انواع سوالات بخش Listening تافل حتمن مقاله ی بررسی ویژگی های زبانی مکالمه ها و سخنرانی های این بخش از آزمون تافل و متن مکتوب (Transcript) نمونه سخنرانی و مکالمه ی بخش Listening را نیز مطالعه کنید.

    درباره نویسنده



    نظرات کاربران



    • حامد
      مهمان

      آیا این امکان وجود داره که سوالی رو اسکیپ کنیم و بعدا بهش پاسخ بدیم؟
      آیا میتونیم سوالاتی که بخشی از متن رو دوباره پخش میکنن و سوال میپرسن (فانکشن کوئسشنز) رو بیش از یکبار گوش بدیم؟؟؟

      • mohammadalihashemi
        مدیر سایت

        سلام
        خیر نمی تونید اسکیپ کنید و عاقلانه نیست چون فراموش خواهید کرد مگر اینکه از اول تا اخر رو نوت برداری کنید که باز هم شدنی نیست دلیلی هم نداره وقتی همون لحظه متوجه نشید دیگه بعداً راهی نیست که متوجه بشید.
        خیر لیسنینگ یک بار بیشتر پخش نمیشه

    دیدگاهتان را بنویسید

    مطالب مرتبط



    دسته بندی مطالب

    محصولات جدید

    جستجو کنید ...

    تبلیغات