80 درصد تخفیف

| نرم افزار رایتینگ IELTS

  • تکنیک های لیسنینگ تافل: 10 توصیه حرفه یی برای بخش لیسنینگ تافل

    تکنیک های لیسنینگ تافل

    خواندن این مطلب

    5 دقیقه

    زمان میبرد!

    تکنیک های لیسنینگ تافل: 10 توصیه حرفه یی برای بخش لیسنینگ تافل

    در این مقاله می خواهیم 10 تا از مهم ترین و حیاتی ترین تکنیک های لیسنینگ تافل برای کسب بهترین عمل کرد در جلسه ی آزمون تافل در بخش لیسنینگ را معرفی کنیم. در یک کلام می گوییم اگر تکنیک هایی که در این جا معرفی شده اند را نمی دانید از نشستن سر جلسه ی امتحان تافل صرف نظر کنید! مواردی که در ادامه می خوانید از آن تکنیک هایی هستند که کمتر کسی می داند. اگر قبلن آزمون تافل نداده اید، و یا منابع مختلفی (نه فقط یک منبع) برای امتحان تافل نخوانده اید، پس قطعن تکنیک های ذیل را می بایست بخوانید.

    علاوه بر مقاله ی تکنیک های لیسنینگ تافل، دیگر مقالات ما درباره ی آموزش زبان انگلیسی را نیز در سایتمان بخوانید.

     

    تکنیک های لیسنینگ تافل 

    در ادامه 10 مورد از مهم ترین تکنیک های لیسنینگ تافل در هنگام جواب دادن به این بخش در جلسه ی آزمون را بخوانید.

     

    • صدا را از قبل تنظیم کنید

    اگر چه امکان تنظیم صدا در حین پخش گفت و گو ها و حین جواب دادن به سوالات بخش لیسنینگ هم فراهم است، اما بهتر است قبل از شروع آزمون در فرصتی که دارید این کار را انجام بدهید. ممکن است انجام این کار در زمان گوش دادن به مکالمه ها و سخنرانی ها، تمرکزتان را مختل کند.

     

    • به وضعیت و سمت افراد در گفت و گو ها دقت کنید

    در ابتدای هر مکالمه به کمک تصویری که روی مانیتور می آید، و همچنین با استفاده از صحبت های گویندگان می شود تشخیص داد تعداد افراد شرکت کننده در گفت و گو، موقعیت گفت گو (سر کلاس، دفتر استاد، و غیره)، و سمت افراد (دانشجو، استاد، یا کارمند) پی برد. برای جواب دادن به سوالاتی که مطرح می شوند به این اطلاعات نیاز خواهید داشت.

    تکنیک های لیسنینگ تافل

     

    • به تصاویر دقت کنید

    قبل از پخش هر مکالمه یا سخنرانی، به طور مختصر به شما اعلام می شود که یک مکالمه یا سخنرانی را خواهید شنید. به تصاویر و نوشته هایی که ضمن پخش صحبت ها روی مانیتور می آیند دقت کنید. علاوه بر این که این تصاویر و نوشته ها به ذهنیت دادن به شما کمک می کنند، معمولن سوالی هم مستقیمن از آن ها طرح می شود. البته عکس های افراد صرفن از این جهت اهمیت دارند که می توانید محل و افراد شرکت کننده در بحث را بشناسید؛ اما جدول ها، نمودار ها، و طراحی ها، و کلماتی که روی مانیتور ظاهر می شوند اهمیت بیشتری دارند، و می توانند سوژه ی برخی از سوال های این بخش باشند.

    تکنیک های لیسنینگ تافل

    تکنیک های لیسنینگ تافل

     

    • برای فهمیدن موضوع و ایده ی کلی بحث به گوش باشید

    در هر مکالمه یا سخنرانی به اولین چیزی که باید دقت کنید، ایده ی کلی مبحث، موضوع آن، و یا هدف از آن است. حتمن یک سوال با چنین محتوایی در مورد هر مکالمه یا سخنرانی خواهید داشت.

     

    • به لحن و نقطه نظر افراد دقت کنید

    در سخنرانی ها به نظر شخصی و شیوه ی برخورد استاد با سوژه یی از موضوع درس، و انگیزه اش از مطرح کردن مثال یا نشان دادن تصاویر دقت کنید. در مورد مکالمه ها هم به لحن، و انگیزه ی افراد در هنگام صحبت کردن و بیان کردن منظورشان دقت کنید. دائم از خودتان بپرسید منظور و دلیل گویندگان از بیان کردن یک مطلب یا انجام دادن یک کار چه می تواند باشد.

     

    • به نحوه ی تنظیم سخنرانی دقت کنید

    یکی از سوالات قطعی بخش Listening تافل، سوال Organization یا تنظیم مطالب است. پس حین گوش دادن به صحبت ها به این مورد هم توجه کنید. حتمن رئوس مطالب، ایده های اصلی، و روشی که استاد برای بیان صحبت ها و اثبات حرف هایش استفاده می کند را یادداشت کنید.

     

    • به تعاریف و اصطلاحات دقت کنید

    قطعن سوالی مرتبط با تعاریف جدیدی که استاد می دهد خواهد آمد. برخی از اصطلاحات و عبارت های خاص هم ضمن صحبت های استاد روی تصویر تخته سیاه نمایش داده می شوند_ توجه به این ها مهم است. گاهی تصاویر دیگری هم نظیر اصطلاحات علمی و حرفه یی که استاد مشغول تدریسشان است، و یا تعاریف آن ها نمایش داده می شود. گاهی هم نمودار، جدول، یا عکسی مرتبط با موضوع سخنرانی نمایش داده می شود. علاوه بر کمک کردن به فهمیدن محور درس، گاهی همین عبارات، و تعارفی که استاد برایشان ارائه می دهد، می تواند موضوع سوالات بخش Listening تافل باشد.

     

    • نوت برداری کنید، اما کل صحبت ها را کپی نکنید

    نت برداری مهارتی واجب در قسمت Listening تافل است. هر چقدر هم بیشتر نت بردارید بهتر است. اما دقت کنید نباید نت برداری مانع شنیدن و فهمیدن مطلب شود. قرار نیست شما صحبت ها را روی چرک نویستان فقط مکتوب کنید. این نت برداری شبیه نت برداری از صحبت های استاد هایمان سر کلاس های دانشگاه نیست که خواندن و فهمیدنشان را به بعد از کلاس موکول می کردیم؛ این جا باید بلافاصله از آن ها درس جواب بدهید. پس دقت کنید، ارجحیت با فهمیدن مطالب بلافاصله بعد از شنیدن آن ها است _نوت برداری در درجه دوم اهمیت است. پس فقط رئوس مطالب، برخی جزئیات عمده، برخی مثال های اصلی، و نحوه ی ابلاغ مطالب توسط استاد را بنویسید.

     

    • به یک کلمه پیله نکنید

    هیچ کس همه ی کلمات دیکشنری را بلد نیست. خیالتان راحت باشد هر چقدر کلمه یاد بگیرید باز هم با کلمات جدید در Listening تافل مواجه خواهید شد. پس حدس زدن معنای کلمات _و در مواقعی که نمی توانیم این کار انجام بدهیم، رها کردنشان_ مهارتی بسیار مهم است. هنگام شنیدن مکالمات، زمان زیادی برای فکر کردن به معانی کلمات نداریم، شما باید تقریبن اتوماتیک معنای کلمات را بفهمید. اگر معنای کلمه یی نوک زبانتان است، باید در کسری از ثانیه سعی کنید معنای آن را حدس بزنید. اگر موفق نشدید معنا کلمه یا عبارتی را بفهمید یا به یاد بیآورید، خیلی ساده از کنارش بگذرید.

     

    • قبل از OK کردن جواب مکث کنید

    وقتی گزینه یی را انتخاب می کنید و دکمه ی ثبت جواب را می زنید، برای اطمینان از شما یک بار دیگر پرسیده می شود، می خواهید سوال را تأیید کنید؛ اگر دکمه ی OK را بزنید جواب ثبت قطعی می شود و دیگر نه امکان مرور آن هست و نه امکان تغییر جواب. پس قبل از OK کردن، حتا در صورت اطمینان، جواب را یک بار دیگر هم مرور کنید.

    درباره نویسنده



    نظرات کاربران



    • Amir_d
      مهمان

      با سلام
      همیشه سوالی در مورد main idea وجود داره. من نمونه تستهای زیادی زدم. گدر تستهایی که کمی پیچیده تر هستن گاهی جواب، موضوع کلی هست و گاهی جزئی تره. ممنون میشم اگر در موردش کمی توضیح بدین.

    دیدگاهتان را بنویسید

    مطالب مرتبط



    دسته بندی مطالب

    محصولات جدید

    جستجو کنید ...

    تبلیغات