80 درصد تخفیف

| نرم افزار رایتینگ IELTS

  • تمرین های حیاتی لیسنینگ TOEFL

    تمرین لیسنینگ TOEFL

    خواندن این مطلب

    6 دقیقه

    زمان میبرد!

    تمرین های حیاتی لیسنینگ TOEFL

     

    مواردی که در این مقاله فهرست شده اند در واقع مجموعه یی از تمرین های مربوط به لیسنینگ TOEFL هستند که باید به طور متناوب در زمانی که تا قبل از آزمون دارید انجام بدهید. جهت آمادگی کامل برای بخش لیسنینگ تافل، و کسب بهترین نتیجه در این بخش، لازم است در زمانی کافی (حداقل چند هفته قبل از روز آزمون) تمام تمرین هایی که در ادامه می خوانید را انجام دهید.

     

    قبل از آزمون چطور آماده ی بخش لیسنینگ TOEFL شویم؟

    سایت Delinglish منبعی مناسب برای پیدا کردن منابع و مقالات آموزشی برای انجام تمرین هایی است که در ادامه می خوانید. بنابراین بعد از خواندن فهرست ذیل، دیگر مقالات ما در رابطه با آموزش زبان انگلیسی را نیز بخوانید.

     

    • کلمات و اصطلاحات آکادمیک را یاد بگیرید

    اگر چه قبلن بار ها گفته ایم یاد گرفتن کلمات آکادمیک چیزی بدیهی و لازم در کلیه ی بخش های تافل است، اما اینجا علاوه بر تکرار این نکته، اضافه می کنیم که در مورد بخش لیسنینگ TOEFL، یاد گرفتن شماری اصطلاح پر کاربرد در محیط دانشگاه (Campus) هم مفید است. چراکه برخی از مکالمه هایی که می شنوید، درباره ی خود درس و محتوای درسی نیست، بلکه درباره ی مسائل و مشکلات دانشجویان در محیط دانشگاه است. به این کلمات و اصطلاحات، «Campus Vocabulary» اطلاق می شود. از این دست اصطلاحات می توانیم به Bursary (امور مالی)، و Credit hour (واحد درسی) اشاره کنیم.

     

    • اصطلاحات متداول در گفت و گو ها را یاد بگیرید

    در لیسنینگ TOEFL علاوه بر اصطلاحات آکادمیک و کلمات متداول در محیط دانشگاه، لازم است با اصطلاحاتی که در گفت و گو های عادی کاربرد دارند نیز آشنا باشید. در گفت و گو های تافل سعی شده جملات حالتی طبیعی داشته باشند، نه این که انگار گویندگان از داخل کتاب بیرون آمده باشند! در مکالمات عادی و طبیعی، ولو این که در محیط دانشگاهی هم باشند، اصطلاحات محاوه یی فراوان است. دقت کنید که می گوییم اصطلاحات محاوره یی و روزمره، نه اصطلاحات کوچه بازاری. پس صرفن تماشای فیلم های سینمایی دردی را دوا نمی کند. مجددن برای تقویت این جنبه، علاوه بر خواندن و یاد گرفتن انواع کلمات و اصلاحات محاوره یی که به صورت لیست یا در قالب متن تهیه شده اند، پیشنهاد می شود صحبت های سخنرانان، مفسران خبری، گویندگان تلویزیون، و از این قبیل موارد که با گویش انگلیسی استاندارد صحبت می کنند (نه کوچه بازاری و یا مختص به قوم و منطقه ی خاصی) را هم گوش بدهید.

    فراموش نکنید که علی رقم اینکه چند سالی می شود که دیگر لهجه های استاندارد انگلیسی نظیر لهجه ی بریتانیایی و استرالیایی هم در لیسنینگ تافل به کار می رود، اما بخش عمده ی گفت و گو های این بخش با لهجه ی آمریکایی است، پس قطعن بهتر است برای تمرین عمدتن به صحبت های با لهجه ی آمریکایی گوش کنید.

     

    • نوت برداری را تمرین کنید

    مهارت عمده در بخش لیسنینگ TOEFL نوت برداری است. نوت برداری را همه جا می شود تمرین کرد. به یک گزارش خبری، مستند، گف و گو، و غیره گوش کنید و سعی کنید رئوس مطالب، برخی جزئیات مهم، مثال ها، تعریف های اصلی، و مواردی از این قبیل را یادداشت کنید به طوری که در آخر بتوانید با مراجعه به آنها خلاصه یی از مطلبی که شنیدید بازگو کنید. نوت برداری نکته ها و راهکارهای خاصی دارد که در مقاله یی مجزا در بخش مهارت های آکادمیک به آنها پرداخته خواهد شد.

     

    • به سرنخ های Pragmatic (مفهومی) دقت کنید

    در مکالمه های روزمره ی خودتان، یا هنگام دیدن فیلم، دقت کنید که چطور افراد منظور هایی فراتر از آن چه که با کلمات بیان می کنند را مد نظر دارند. همچنین دقت کنید با اطلاعاتی که از صحبت های یک مفسر خبر یا راوی مستند دریافت می کنید چه حقایق دیگری را راجع به سوژه های بحث می توانید متوجه بشوید که مستقیمن به آن ها پرداخته نشده. علاوه بر این، به لحن گویندگان هم دقت کنید؛ ببینید آیا جمله یی که می گویند قطعیت یک نظریه ی اثبات شده را دارد، یا شکاکیت یک نظر شخصی، و یا علایم مفهومی دیگری از این دست.

     

    • به نحوه ی تنظیم محتوای سخنرانی ها دقت کنید

    دقت کنید یک سخنران با چه عبارت هایی از یک ایده به ایده ی بعدی می رود. رئوس مطالب را به چه ترتیبی و اولویتی بیان می کند. علاوه بر این، دقت کنید نظرش را به چه طریقی اثبات می کند؛ آیا مثال می زند، از فرد دیگری نقل قول می کند، از آمار استفاده می کند، تصویر و نمودار نشان می دهد، و یا غیره. دانستن این ها در جواب دادن به سوال های دسته ی روابط بین مطالب کمک خواهد کرد.

     

    • ادامه ی صحبت ها را حدس بزنید

    وقتی به مکالمه یا سنخنرانی یی گوش می دهید، گاهی پخش را متوقف کنید و سعی کنید با توجه به روند صحبت ها، و اطلاعاتی که ارائه شده حدس بزنید مطلب بعدی چه خواهد بود، و یا چه نتیجه یی می شود از آن ها گرفت. با این کار نه تنها میزان درک مطلبتان را می سنجید، بلکه در هنگام جواب دادن به سوال های استباط (Inference Questions) هم موفق تر خواهید بود.

     

    • به مکالمه های سریع گوش کنید

    اگر تا به حال برای تمرین لیسنینگ TOEFL، به مکالمه های ویرایش شده ی مخصوص کتاب های آموزش زبان انگلیسی گوش داده اید دیگر این کار را نکنید. مکالمه های واقعی بسیار تند تر از آن ها هستند، در حالی که به سلاست و روانی آن ها نیستند. همچنین مکالمه های سریال و برنامه های تلوزیونی هم اگرچه برای یادگرفتن گفت و گوی روزمره عالی هستند، اما بخاطر بیش از حد کوچه بازاری بودن، برای تافل مناسب نیستند. برای تافل باید به مکالمه ها و سخنرانی هایی که در اخبار، فیلم، و اینترنت می شنوید بسیار گوش دهید. فیلم های مستند با موضوعات جدی هم خوب هستند.

     

    • گاهی متن مکالمات و سخنرانی ها را بخوانید

    فقط هنگامی که قصد تمرین دارید بد نیست بعد از چند بار گوش دادن به مکالمه یا سخنرانی یی که برایتان سخت است متن آن ها را هم (اگر در دسترس است) بخوانید. این کار را فقط بعد از این که چند بار گوش دادید و حس کردید که دیگر چیز بیشتری متوجه نمی شوید انجام دهید. وقتی متن را می خوانید کلمات و عبارت هایی را که هنگامی که هنوز متن را ندیده بودید متوجه نمی شدید علامت بزنید، سپس بررسی کنید دقیقن چه چیزی باعث می شده آن ها را متوجه نشوید. آیا صرفن چون کلمات جدیدی بودند متوجه شان نمی شدید؟ یا چون معنی مجازی آن ها به صورت اصطلاح استفاده شده بود متوجه نمی شدید؟ یا با استرس کلمه یا لهجه ی گوینده آشنایی نداشتید؟ یا سرعت مکالمه خیلی زیاد بود؟ بعد از مشخص شدن نقطات ضعفتان، روی آن ها بیشتر کار کنید. شاید لازم است کلمه های بیشتری یاد بگیرید؛ و یا مکالمات واقعی و سریع بیشتر گوش کنید تا گوشتان عادت کند.

     

    • تمرین مکالمه را بدون تصویر انجام دهید

    در بخش لیسنینگ TOEFL هنگام شنیدن صحبت ها، تصویر زیادی نمی بینید. درک کردن یک گفت و گو وقتی حرکات بدن و چهره ی گویندگان را می بینید بسیار آسان تر از وقتی است که باید به یک عکس ثابت روی مانیتور خیره شوید و فقط گوش کنید. بنابراین خوب است وقتی را هم برای تمرین Listening به این شیوه کنار بگذارید.

     

    وقتی از قبل آمادگی داشته باشید به چه نوع سوالاتی قرار است مواجه شوید و چه تنیک هایی برای پاسخ دادن به آن ها لازم است قطعن در حین آزمون بهتر عمل خواهید کرد. ما تک تک انواع این سوالات را بررسی کرده ایم و مثال زده ایم.

     

    • از خودتان آزمون آزمایشی بگیرید

    تا قبل از تاریخ آزمونی که ثبت نام کرده اید حداقل 3 یا 4 آزمون آزمایشی از خودتان بگیرید. وقتی این کار را می کنید سعی کنید تا جای ممکن شبیه شرایط واقعی آزمون باشد. یعنی مکالمه ها و سخنرانی ها را فقط یک بار پخش کنید و به خودتان برای پاسخ دادن به سوال ها، بیشتر از 1 دقیقه وقت ندهید. و به یاد داشته باشید حق مرور یا تغییر سوال های قبلی را ندارید.

    می توانید برای کار از نرم افزار شبیه ساز آزمون تافل استفاده کنید، که در سایت برای دانلود قرار داده ایم. همچنین می توانید از نمونه سوال های چاپی آزمون تافل هم استفاده کنید.

    درباره نویسنده



    نظرات کاربران



    دیدگاهتان را بنویسید

    مطالب مرتبط



    دسته بندی مطالب

    محصولات جدید

    جستجو کنید ...

    تبلیغات