80 درصد تخفیف

| نرم افزار رایتینگ IELTS

  • چرا در انگلیسی «dr» و «tr» را «ج» و «چ» تلفظ می کنند؟

    تلفظ انگلیسی dr tr

    خواندن این مطلب

    4 دقیقه

    زمان میبرد!

    چرا در انگلیسی «dr» و «tr» را «ج» و «چ» تلفظ می کنند؟

    اگر به مکالمه های انگلیسی توجه کرده باشید، حرف «D» که در حالت عادی صدای «د» می دهد، وقتی بلافاصله قبل از حرف «R» می آید صدای «ج» می دهد. همچنین حرف «T» که در حالت عادی صدای «ت» می دهد، وقتی بلافاصله قبل از حرف «R» می آید صدای «چ» می دهد. در این مقاله می خواهیم دلیل این نحوه ی تلفظ انگلیسی Dr Tr را توضیح بدهیم.

     

    قبل از خواندن مقاله ی تلفظ انگلیسی dr tr، ابتدا فایل صوتی ذیل را گوش بدهید:

    دیگر مقالات آموزش زبان انگلیسی ما را در سایت دلینگلیش بخوانید.

     

    در چه مواقعی حروف «D» و «T»، صدای «ج» و «چ» می دهند؟

    اجازه بدهید ابتدا دو کلمه را مثال بزنیم که در آن ها حروف D و T همراه با حرف R استفاده نشده اند:

    Tick: /tɪk/

    Dink: /dɪŋk/

     

    تلفظ کلمه ی اول با حروف فارسی می شود «تیک»، و تلفظ دومی «دینک». در این کلمات تلفظ دور حرف T و D به طور عادی «ت» و «د» می باشد. اما گاهی اوقات حروف Tو D می توانند جور دیگری تلفظ شوند.

    مثال:

    Picture: /ˈpɪktʃə/

    Schedule: /ˈskɛdjuːl/

     

    در مثال های بالا، همانطور که در فوتیک استانداردی که در مقابلبشان نوشته شده می بینید، تلفظ حروف T و D دیگر «ت» و «د» نیست. بلکه اگر تلفظ کلمه ی Picture را با حروف فارسی بنویسیم می شود «پیکچر»، و کلمه ی Schedule می شود «سکجول».

    تلفظ حروف T و D یه این صورت معمولن با کلمات لاتینی که در آن ها حرف U بلافاصله بعد از حروف D و T آمده باشد پیش می آید. تلفظ این کلمات به این شکل تبدیل به استانداردی برا تلفظ انگلیسی شده، و کلمه های مشابه دیگر بسیاری در انگلیسی پیدا می شود.

    مثال:

    Module / Graduate / Fraudulence / Education

    Lecture / Portuguese / Future / Signature

    تلفظ انگلیسی dr tr

     

    تلفظ انگلیسی Dr Tr

    حال برای اینکه بگوییم چرا در انگلیسی DR و TR به ترتیب «ج» و «چ» تلفظ می شوند، خوب است ابتدا مثالی برای هر کدام بزنیم:

    Drink: /drɪŋk/

    Trick: /trɪk/

     

    همانطور که در فونتیک استاندارد جلوی هر یک از این کلمات می بینید، هیچ علامتی وجود ندارد که نشان بدهد حروف D و T می بایست «ج» و «چ» تلفط شوند. با این حال چرا وقتی به تلفظ انلیسی گوش می دهیم کلمه ی Drink را چیزی شبیه به «جرینک» و Trick را چیزی شبیه به «چریک» می شنویم؟ دلیل این امر فقط و فقط بخاطر نحوه ی خاص تلفظ حرف R در انگلیسی است.

     

    تلفظ حرف «R» در انگلیسی

    انگلیسی وقتی صدای «ر» را تلفظ می کنند زبانشان را بالای ردیف دندان های بالا ثابت نگه می دارد. این در حالی است که در فارسی، در کنار بسیاری از دیگر زبان ها، هنگام تلفظ صدای «ر» زبان بالای دندان ها ثابت نمی ماند، بلکه زبان به بالای ردیف دندان های بالایی چندبار خیلی سریع ضریه می زند.

    البته در همه ی گویش های انگلیسی تلفظ صدای «ر» به این شکل نیست. به گویش هایی که در آن ها در هنگام تلفظ صدای زبان به دندان ها ضربه می زند «rhotic» گفته می شود (نظیر گویش اسکاتلندی)، و به گویش هایی که در آن زبان ثابت می ماند و ضربه نمی زند «non-rhotic» می گویند (از جمله گویش استاندارد انگلیسی و آمریکایی هم می شود).

     

    چرا در انگلیسی «dr» و «tr» را «ج» و «چ» تلفظ می کنند؟

    در واقع تلفظ حروف D و T به صورت «ج» و «چ»، تمامن بخاطر تلفظ non-rhotic حرف R در کلمات انگلیسی است. اگر صدای «ر» را به صورت rhotic تلفظ کنید در آن صورت تلفظ حروف «د» و «ت» به صورت مجزا قبل از آن شدنی است؛ در حالی که غیر ممکن است بتوانید صدای «ر» را به صورت non-rhotic تلفظ کنید و بتوانید قبل از آن صدا های «د» و «ت» را به طور مجزا تلفظ کنید. در هنگام تلفظ کلماتی که در آن DR یا TR در کنار هم می آیند، انگلیسی زبان ها ناخواسته مجبور به تلفظ حروف D و T به صورت «ج» و «چ» هستند.

    اگر باورتان نمی شود سعی کنید کلمات «مدرسه» و «مطرح» را مثل انگلیسی non-rhotic تلفظ کنید! احتمالن چیزی شبیه به این تلفظ کردید: «مجرسه» و «مچرح»!!! 🙂

    پس از آن جا که تلفظ حروف TR و DR به شکلی که توضیح داده شد ربطی به ساختار آواشناسی زبان انگلیسی ندارد، و تنها پدیده یی است که بخاطر نحوه ی خاص ادای صدا های «ت»، «د»، و «ر» در کنار هم به وجود آید، دلیلی هم ندارد آن را به عنوان یک قاعده ی تلفظ در فونتیک کلمات در دیکشنری نشان بدهند.

    درباره نویسنده



    نظرات کاربران



    • شکوفه
      مهمان

      خیلی ممنونم که تلفظات را توضیح میدید. اما یه بحث را چند بار تکرار کردید من فکر میکردم هر تیکه توضیحه اما بعد دیدم همون مطلبه

    • زلیخا
      مهمان

      سلام.
      ممنون بابت توضیح خوبتون.
      من در مکالمه به good duty رسیدم، که گودجوتی تلفظ شد، یعنی صدای ج میداد.
      درحالیکه گود رو با کلمات دیگری که اول آنها هم با دی شروع میشد امتحان کردم با گوگل، ولی هیچکدوم صدای ج نمی دادند، آیا نکته خاصی در این دو کلمه است؟
      سپاسگزارم

      • محمدعلی هاشمی
        مدیر سایت

        سلام وقت شما بخیر
        اگر قصد دارید که به طور صحیح تلفظ رو یاد بگیرید بهترین روش شنیدن و یادگرفتن هست.
        موفق باشید

    • مهرداد
      مهمان

      سلام کجا میشه لیست کامل این کلمه ها رو پیدا کرد؟ چه چیزی رو جست و جو کنیم؟

    • Mohammad
      مهمان

      سلام
      کلماتی هستند ک tقبل امدن ion صدای چ بدهد

    • محمد
      مهمان

      سلام
      کلماتی هستند ک t قبل امدن ionصدای چ بدهند

    دیدگاهتان را بنویسید

    مطالب مرتبط



    دسته بندی مطالب

    محصولات جدید

    جستجو کنید ...

    تبلیغات