80 درصد تخفیف

| نرم افزار رایتینگ IELTS

  • رایتینگ آیلتس آکادمیک و جنرال و تفاوت آن ها + معیار های نمره دهی

    معرفی رایتینگ آیلتس آکادمیک و جنرال

    خواندن این مطلب

    8 دقیقه

    زمان میبرد!

    رایتینگ آیلتس آکادمیک و جنرال و تفاوت آن ها + معیار های نمره دهی

    شاید برای بیشتر داوطلبان بخش آموزش رایتینگ آیلتس دشوار تر از دیگر بخش ها به نظر برسد. اما با کمی تمرین می توانید نمره قابل قبولی و مد نظر خود را در این بخش کسب نمایید.

    برای آمادگی آزمون آیلتس به خصوص بخش رایتینگ آن باید ابتدا مهارت های خود را بالا ببرید و سپس روی سوالات تمرین کنید.

    دقت داشته باشید که بدون شک داوطلبان آزمون تمام مهارت های قبل مثل ریدینگ آیلتس و لیسنینگ آیلتس و اسپیکینگ آیلتس را خواسته یا نا خواسته تمرین می کنند اما رایتینگ مهارتی است که ان طور که باید و شاید به آن نمی پردازید و از ان غافل می شود.

    نوشتن 10 و یا 50 نمونه رایتینگ قطعا برای دریافت نمره قابل قبول کافی نیست و باید هزاران نمونه را نوشته و از همه آن ها نکاتی بیاموزید و نگارش خود را بهتر و بهتر کنید. بنابر این اگر نمره رایتینگ عموم افراد کم است معنایش این است که آن طور که باید شاید روی این مهارت زمان گذاشته نشده.

    چرا در رایتینگ آیلتس نمره خوبی نمی گیریم؟

    اگر از حواشی و شکایت های مختلف پیرامون نمره دهی بگذریم که واقعا این بخش دست داوطلب نیست، این سوال یک جواب بیشتر ندارد آن هم تمرین کردم و تصحیح اشتباهات است.

    شاید به کرات اتفاق افتاده باشد که با خود بگویید شخصی که اسپیکینگ 9 گرفته رایتینگش 6 شده است پس رایتینگ یا سخت است یا نمره نمی دهند.

    افرادی بودند که ریدینگ و یا لیسنینگ آیلتس را 8 یا 9 گرفته اند رایتینگ را 6 شده اند.

    نکته بسیار مهم: زبان مادری ما فارسی است، آیا همه ما فارسی خوب می نویسیم؟ خیر.

    فقط کافی است سعی کنید به زبان فارسی نامه ای یا متنی بنویسید تا متوجه شوید که اصلا بلد نیستید چیزی به فارسی بنویسید مگر اینکه قبلا دوره ای دیده باشید یا تمرین نوشتن کرده باشید وگرنه محال است کسی بدون تمرین و آموزش نگارش خوبی داشته باشد.

    البته نا گفته نماند که به طور ناخود آگاه شاید افرادی که مطالعه زیاد دارند خیلی هم بد ننویسند.

    پس چه طور انتظار دارید در زبان انگلیسی که ان هم با بدختی دست و پا شکسته طی سالیان یاد گرفته اید بدون تمرین یا با تمرین کم بتوانید خوب بنویسید؟

    تقویت لیسنینگ به نظرم ساده ترین کار است چرا که می توانید هر کاری که انجام می دهید هم زمان به چیزی هم به زبان انگلیسی گوش بدهید یا ریدینگ هم خواسته یا نا خواسته متن تبلیغاتی و روزنامه و مقاله می خوانید و ریدینگ نیز تقویت می شود.

    صحبت کردن که باد هواست همین طور حرف میزند صبح تا شب حرف می زنید خود به خود با حرف زدن تقویت می شود.

    اما رایتینگ چه؟ اغلب تنبلی می کنیم چرا که نوشتن شرایط خواصی می خواهد و ذهنمان را به شدت درگیر میکند و تمام بخش های ذهنمان را باید درگیر کنیم، پس از نوشتن فرار می کنیم.

    عدم تمرین مناسب دلیل اصلی نمره خوب نگرفتن در بخش رایتینگ آیلتس می باشد.

    رایتینگ آیلتس اکادمیک

    Paper format دو بخش در رایتتینگ وجود دارد که هر دو باید به طور کامل انجام شوند
    Timing 60 دقیقه
    No. of questions 2
    Task types در تسک1 داوطلبان آزمون آیلتس باید یک اطلاعات تصویری را توصیف کنند که می تواند در قالب یک شکل، جدول، نمودار باشد. باید در این باره حداقل 150 کلمه در مدت زمان حداکثر 20 دقیقه بنویسند. در بخش دوم رایتینگ آیلتس باید دیدگاه یا مشکل یا مسدله ای را پاسخ دهند. حداکثر 40 دقیقه زمان دارند و باید حد اقل 250 کلمه بنویسند.
    Answering پاسخ ها خود را باید در برگه پاسخ نامه به طور تمام و کمال بنویسند. نکته نویسی به عنوان جواب قابل قبول نیست. گرچه داوطلقبان آزمون آیلتس بر روی پاسخ نماه جواب خود را می نویسند اما به هیچ وجه اجازه خارج کردن برگه خود را از سالن آزمون ندارند.

     

    رایتینگ آیلتس اکادمیک به طور کامل و با جزئیات

    تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک

    Task type and format در تسک 1 رایتینگ آیلتس از داوطلبان خواسته می شود مه در باره اطلاعات و حقایق اشکال، و نمودار ها و جداول موضوعات مرتبت را توصیف کنند. یا ممکن است که به داوطلبان نقشه یک ماشین یا دستگاه و یا حتی فرایندی را بدهند و از آنها بخواهند که مراحل رو توضیح دهند. داوطلبان آیلتس باید با زبانی آکادمیک یا رسمی و یا خنثی بنویسند و تمام نکات مهم و مرتبت را ذکر کنند.برخی نکات ریز و جزئی ممکن است نیاز نباشد.

    داوطلبان آیلتس نباید بیشتر از 20 دقیقه روی تسک 1 وقت صرف کنند. انتظار می رود که 150 کلمه بنویسند و اگر کمتر از این مقدار نوشته شود از نمره آنها کم می شود. گرچه بیش از 150 کلمه نوشتن باعث کاهش نمره نمی شود اما این نکته را باید در نظر داشت که فقط 20 دقیقه فرصت دارند و اگر زمان بیشتری برای تسک 1 صرف کنند بدان معناست که وقت کمتری برای تسک 2 دارند که از نظر اهمیت نمره دو برابر تسک یک اهمیت دارد.

    اگر داوطلبان اطلاعات بی ربط و خارج موضوع بنویسسند و به طور کامل به همه بخش ها پاسخ ندهند از نمره آنها کاسته می شود. اگر از جای دیگر بنویسند و سرقت ادبی دچار شوند به شدت از نمره انها کاسته می شود.

    داوطلبان باید پاسخ های خود را بر روی برگه پاسخنامه نوشت.

    Task focus تسک یک رایتیتینگ آکادمیک توانایی داوطلب در مشخص کردن اطلاعات مهم و مرتبط در اشکال و نمودار ها و … می سنجد. همچنین توانایی داوطلب برای ارائه پاسخ یک پارچه و استفاده از زبان دقیق و درست به زبان آکادمیک سنجیده می شود.
    No. of questions 1

     

    رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک دو

    Task type and format در تسک دو رایتینگ آیلتس از داوطلبان خواسته می شود که در باره موضوعی به روش آکادمیک یا رسیمی یا خنثی بنویسند. پاسخ های داوطلبان باید مرتبت و بحث گونه نوشته شود.داوطلبان آزمون آیلتس باید سوالات را به خوبی مطالعه کنند و جواب ها را کامل و مرتبت بنویسند. مثلا اگر سوال درباره موضوعی خاص در باره کامپیوتر است باید دقیق بنویسند نه اینکه به طور کلی در باره کامپیوتر متنی اماده کنند.

    داوطلبان نباید بیش از 40 دقیقه زمان صرفه تسک 2 رایتینگ آیلتس کنند. باید حداقل 250 کلمه بنویسند و اگر کمتر از این مقدار بنویسند از نمره آنها کاسته خواهد شد. اگر خیلی طولانی بنویسند ممکن است زمان کافی برای خواندن و اصلاح نوشته خود نداشته باشند همچنین احتمال بیان کردن مطالب غیر مرتبت نیز بالا می رود.

    در نظر داشته باشید که تاثیر تسک 2، دو برابر تسک 1 در نمره دهی است. بنابر این داوطلبان آیلتسی که به خوبی و درستی به تسک 2 پاسخ ندهند نمی توانند نمره قابل توجه را کسب کنند.

    اگر داوطلبان اطلاعات بی ربط و خارج موضوع بنویسسند و به طور کامل به همه بخش ها پاسخ ندهند از نمره آنها کاسته می شود. اگر از جای دیگر بنویسند و سرقت ادبی دچار شوند به شدت از نمره انها کاسته می شود. نهایتاً دقت داشته باشید که نباید به طور مستقیم از جملات سوال استفاده کنند چرا که اگر از سوال کپی برداری کنند به آن بخش مورد تصحیح نخواهد شد.

    Task focus تسک 2 رایتینگک آیلتس توانایی داوطلب در ارائه پاسخی واضح و مرتبت و به هم پیوسته و ارئه توضیحات و مثال های مورد نیاز استفاده از زبان صحیح مورد بررسی قرار میگیرد.
    No. of questions 1

     

    نحوه نمره دهی در رایتینگ آیلتس آکادمیک

    معیار های نمره دهی رایتینگ آیلتس

    هر تسک آیلتس به صورت مجزا تصحیح و نمره دهی می شود اما بخش تسک 2 اعتبار بیشتری نسبت به تسک 1 دارد.

    پاسخ ها توسط ممتحنین دوره دیده آیلتس تصحیح می شوند. تمام ممتحنین آیلتس مدارک معتبر و مرتبط آموزشی دارند و توسط سنتر های آیلتس تحت نظر Britishcouncil and IDP به کار گرفته شده اند.

    نمرات به صورت عدد کامل یا نیم ارائه می شوند. برگه ای تحت عنوان Band descriptor وجود دارد که به تفکیکم و وضوح عملکرد نوشتاری داوطلبین تا 9 نمره به تفضیل نمره بندی شده است. این برگه که بر اساس 4 معیار تقسیم بندی شده می تواند برای آکادمیک و جنرال صادق باشد و تفاوتی ندارد.

    نمره دهی تسک 1 رایتینگ آیلتس

    تسک 1 راتینگ آیلتس طبق موارد زیر تصحیح و نمره دهی می شود.

    • Task achievement
    • Coherence and cohesion
    • Lexical resource
    • Grammatical range and accuracy.

    نمره دهی تسک 2 رایتینگ آیلتس

    تسک 2 راتینگ آیلتس با معیار های زیر تصحیح و نمره داده می شود

    • Task response
    • Coherence and cohesion
    • Lexical resource
    • Grammatical range and accuracy

     

    معیار های نمره دهی به تفکیک در رایتینگ آیلتس

    Task 1

    Task achievement

    مرتبط بودن و دقیق بودن در باره موضوع را تحت سیطره خود قرار می دهد. همچنین حداقل داوطلب آیلتس باید 150 کلمه بنویسد. تسک 1 آیلتس آکادمیک و سوالات ان قابل پیش بینی هستند. تسک 1 راتینگ آیلتس آکادمیک به طور کلی انتقال اطلاعات را نیاز دارد و هیچ نیازی به پیش بینی کردن و ارئه نظر شخصی ندارد. تمام مطالبی که از داوطلب خواسته می شود در تسک 1 بنویسد به طور کامل در خود سوال وجود دارد.

    Coherence and cohesion

    روان و واضح بودن بدین معنا که پاسخ به صورت منظم و به هم پیوسته نوشته شده باشد. Coherence به معنای پیوستگی منطقی بین اجزای متن می باشد. Cohesion به معنای استفاده از ابزار متصل کننده جهت بخشیدن رابطه بین اجزای متن می باشد.

    Lexical resource

    اسنتخاب و استفاده کلمات درست و به جا و متناسب با مفهوم و کاربرد و همچنین استفاده از طیف وسیعی از کلمات مرتبط

    Grammatical range and accuracy

    استفاده از طیف وسیع ساختار های متونع به صورت دقیق و درست در جملات.

    Task 2

    Task response

     

    در تسک دو هر دو آیلتس جنرال و آکادمیک داوطلب باید طبق آنچه که در سوال از انها خواسته شده بنویسند. تمام ایده ها باید با شواهد و توضیحات توصیف شوند داوطلبان آزمون آیلتس می توانند از تجربیات شخصی خود برای تکمیل کردن و توضیح بیشتر به عنوان مثال استفاده کنند.

    تعداد کلمات حداقل باید 250 عدد نوشته شده باشد در غیر این صورت از نمره داوطلب کسر خواهد شد.

    تسک دو آیلتس به جز معیار اول در 3 معیار بعدی به صورت یک سان است.

     

    رایتینگ آیلتس جنرال

    آیلتس آکادمیک و جنرال تنها در تسک یک با یکدیگر تفاوت دارند. در آیلتس جنرال داوطلب آزمون درباره شرایطی خاص نامه ای باید بنویسد که تمام معیار های آن شبیه همان معیار هایی است که قبلاً ذکر شد.

    نکته مهم در نگارش نامه آن است که لحن نامه باید مطابق با شرایط موجود در سوال باشد در غیر این صورت نمره داوطلب کاسته خواهد شد.

    درباره نویسنده



    نظرات کاربران



    دیدگاهتان را بنویسید

    مطالب مرتبط



    دسته بندی مطالب

    محصولات جدید

    جستجو کنید ...

    تبلیغات