80 درصد تخفیف

| نرم افزار رایتینگ IELTS

  • هفت خوان روز آزمون تافل (TOEFL)

    مراحل آزمون تافل

    خواندن این مطلب

    7 دقیقه

    زمان میبرد!

    هفت خوان روز آزمون تافل (TOEFL)

    در این مقاله تک تک مراحلی را که در روز آزمون تافل _از لحظه ی ورود به مرکز آزمون، تا پایان امتحان_ باید بگذرانید برایتان فهرست کرده ایم و توضیح داده ایم. دانستن این مراحل، نکات، و فوت و فن هایی که به شما معرفی می کنیم چیزی کم از دانستن محتوای خود امتحان تافل ندارد؛ چرا که دانستن اینکه بعد از هر مرحله چه اتفاقی خواهد افتاد هم از استرس شما کم می کند و تمرکزتان را بر محتوای آزمون افزایش می دهد، هم وقتتان با خواندن اطلاعات بی هوده و فکر کردن به این که «حالا باید چکار بکنید» هدر نمی رود، و هم از خسته شدن و کلافه شدن شما با مرور مطالب غیر ضروری جلوگیری می کند.

    به علاوه ما در این مقاله از تجربیات و نصیحت های افرادی که قبلن امتحان تافل را داده اند استفاده کرده ایم؛ قطعن برای موفقیت در هر کاری چیزی مفید تر از پرسیدن از افرادی که قبلن آن کار را انجام داده اند نیست. ما قبلن این کار را انجام داده ایم!

    در ادامه همه ی مراحل آزمون تافل را بخوانید.

     

    مراحل آزمون تافل

    1. حداقل 30 دقیقه زودتر از ساعت شروع آزمون در مرکز آزمون حضور داشته باشید.

    2. شماره ی تأییدی که بعد از ثبت نام در سایت ETS به شما داده می شود، به علاوه ی مدرک شناسایی معتبر (طبق همان چیزی که در هنگام ثبت نام مشخص کرده اید) همراه تان باشد. مدارک معتبر شامل پاسپورت، شناسنامه، و کارت ملی می شود. این مدارک در بدو پذیرش شما بررسی خواهند شد.

    3. ترتیبی از لحاظ اسم یا شماره برای انجام مراحل پذیرش و ورود به جلسه وجود ندارد؛ بنابراین بهتر است جزء آخرین افرادی باشید که مراحل را طی می کند. علت این پیشنهاد این است که تا زمان تایید مشخصاتتان در رایانه ی جایگاهی که به شما تعلق می گیرد (که این تأیید توسط خودتان انجام می شود) از زمان آزمون برای تان کسر نمی شود، اما در عوض همهمه ی ورود آزمون دهنده گان جدید باعث پرت شدن حواس و اضطرابتان نمی شود.

    4. اگر چه در مراکز آزمون محلی برای نگهداری وسایل تعبیه شده، اما باز با این حال پیشنهاد می کنیم وسیله ی اضافه با خودتان حمل نکنید. بعد از تحویل دادن وسایل اضافه تان، قاعدتن تا پایان آزمون به آن ها دسترسی نخواهید داشت. مگر اینکه ضرورتی پیش بیاید _مثل نیاز به مصرف دارویی خاص. بنابراین آوردن تنقلات بیهوده است؛ مگر اینکه با مسئول آزمون هماهنگ کنید تا حین وقت استراحت 10 دقیقه یی به شما اجازه بدهد تنقلاتتان را بردارید. و یا از روش های دیگر یی که خودتان بلد هستید استفاده کنید!

    5. همه ی وسایل اضافه را تحویل بدهید. شما اجازه ی آوردن هیچ گونه وسیله یی غیر از مدرک شناسایی در سالن آزمون ندارید. حتا ساعت مچی، کلاه، جواهرات، و مواردی از این قبیل هم ممنوع است. بعد از تحویل دادن وسایل شما با ابزار فلزیاب تجسس می شوید.

    6. سپس به اتاقی راهنمایی می شوید که در آن جا از شما عکس گرفته می شود. این عکس روی مانیتور رایانه ی جایگاه مخصوص شما نمایش داده می شود؛ علاوه بر آن، بر روی همه ی نسخه های گزارش آزمون هم چاپ می شود. پس فکر خوبی است که قبل از آمدن به مرکز دستی به سر و رویتان بکشید، و هنگام عکس گرفتن لبخند بزنید!

    7. سپس به سالن آزمون و جایگاه مخصوص به خودتان راهنمایی می شوید. در این جا برگه یی به شما داده می شود که به طور واضح باید در آن بنویسید و امضا کنید که مطالب و سوالات موجود در این آزمون را بعد از اخذ آزمون با کسی در میان نمی گذارید.

    8. به محض مشخص شدن جایگاهتان ابتدا همه چیز مربوط به جایگاه را بررسی کنید: صندلی، کیبورد، هدست، موس، میز کار. مهم تر از همه موقعیت جایگاه را برسی کنید _نور مستقیم به چشمتان نزند، سر و صدا نباشد، بیش از حد گرم یا سرد نباشد، و غیره.

    9. مسئول مرکز آزمون و مراقبین تمام نکات را به شما گوشزد می کنند. و همچنین تعدادی کاغذ چرک نویس و مداد به شما می دهند. اگر حین آزمون کاغذ کم آوردید باز هم به شما کاغذ بیشتری خواهند داد. حین آزمون این افراد تمام مشکلات احتمالی و سوالات شما را بر طرف خواهند کرد.

    10. عکس و مشخصاتتان را روی مانیتور جایگاهتان بررسی کنید؛ اگر مشکلی نبود، مشخصاتتان را تأیید کنید تا صفحه ی بعدی ظاهر شود. در اینجا مسئول مرکز آزمون یا یکی از مراقبین جلسه، رمزی را وارد می کند تا سیستم آزمون فعال شود.

    11. در این جا مجددن اطلاعات برگه ی تعهدنامه یی که امضا کردید روی مانیتور نمایش داده می شود و خواسته می شود یک بار دیگر آن را تأیید کنید.

    12. بعد از آن از شما خواسته می شود سالم بودن ابزاری که به شما داده شده است را بررسی کنید. هدست را امتحان کنید تا سالم باشد. همچنین کیبورد و موس را بررسی کنید. زاویه ی مانیتور را تغییر دهید تا راحت تر باشید. صندلیتان را تنظیم کنید. اگر بخواهید می توانید هدستتان را از همین لحظه روی گوشتان بگذارید که هم به آن عادت کنید، و هم صدای مزاحم و همهمه ی سالن آزمون را کمتر بشنوید.

    13. سپس مطالبی مفصل راجع به علائم و ابزار موجود در اطراف صفحه نمایش و نحوه ی کار کردن با برنامه ی کامپیوتری آزمون خواهید خواند. این ها مطالبی تکراری هستند؛ نگاهی به شان باندازید و دکمه ی شروع را بزنید.

    14. از این لحظه زمان آزمون برای شما محاسبه می شود. اولین بخش Reading است. در سمت راست تصویر متنی که باید بخوانید قرار دارد. بعد از یک بار پایین کشیدن اسکرول بار، در سمت چپ متن اولین سوال آشکار می شود. متن جهت مراجعه برای جواب دادن به سوالات همیشه در سمت راست صفحه نمایش وجود خواهد داشت. سوال ها یک به یک آشکار می شوند، اما می توانید جواب دادن به آن هایی که در موردشان شک دارید را برای بعد بگذارید و آخر سر به آن ها مراجعه کنید.

    15. در گوشه یی از تصویر علامت ساعت را می بینید که وقت باقی مانده ی شما در قسمتی از آزمون که پیش رویتان است را نشان می دهد. اگر شمارش معکوس باعث عدم تمرکزتان می شود می توانید روی علامت ساعت کلیک کنید تا مخفی شود (با کلیک مجددن پدیدار می شود). یک دکمه ی Help هم وجود دارد که با کلیک بر آن فقط مجددن راهنمایی های مخصوص به روش کار با نرم افزار اخذ آزمون نمایش داده می شود. روش کار با این نرم افزار بسیار ساده است و نیازی به راهنمایی اضافه ندارید.

    16. در حین آزمون اگر لازم است به هر دلیل از سالن خارج شوید، کارت شناساییتان را جا نگذارید، چون برای برگشتن به سالن مجددن باید احراز هویت صورت بگیرد. پیشنهاد می شود، فقط در صورت اضطرار در حین آزمون خارج بشوید، چون زمان آزمون به هیچ عنوان متوقف نمی شود.

    17. بعد از بخش Reading، بخش Listening شروع می شود. قبل از شروع این قسمت باید صدای هدفون تان را تنظیم کنید. البته امکان تنظیم صدا بعد از شروع پخش مکالمه ها و سخنرانی ها هم وجود دارد. امکان مرور سوال ها و تغییر جواب ها بعد انتخابشان وجود ندارد.

    18. بعد از پایان بخش Listening، استراحتی 10 دقیقه یی و اجباری خواهید داشت. مرکز آزمون از شما با آب، آبمیوه، و کیک اتوبوسی پذیرایی می کند؛ اما می توانید زیر سبیلی از تنقلات همراه خودتان هم میل کنید! از این زمان برای قرار دادن خودتان در شرایط صحبت کردن عادی به انگلیسی آماده کنید، چرا که بخش بعدی آزمون بخش Speaking است. باز هم عجله یی برای بازگشتن به جایگاهتان نیست، چرا که اگر هم 10 دقیقه وقت استراحتتان به پایان برسد، باز تا دکمه ی شروع را فشار ندهید بخش دوم آزمون شروع نمی شود.

    19. بعد از مراجعت به جایگاه دکمه یی را برای شروع بخش دوم آزمون باید فشار بدهید. لازم است رمزی هم توسط مراقب آزمون وارد شود. سپس باید به طور مفصل میکروفن هدستتان را امتحان کنید. معمولن برای تست از شما خواسته می شود با لحن و صدای عادیتان آدرس و محل سکونتتان را بخوانید. گاهی لازم است چند بار این کار را بکنید تا تست میکروفون دقیق انجام بشود. اینکه چه چیزی بگویید، یا اصلن جملاتتان معنا دار باشد مهم نیست، نرم افزار سنجش صدا فقط نیاز دارد سالم بودن میکروفن را بررسی، و همچنین کم و زیادی حجم صدا را هنگام ضبط جواب سوالات بخش Speaking تنظیم کند.

    20. بعد از تنظیم صدا و تأیید شروع بخش Speaking آزمون، بدون هیچ وقفه یی روند پخش صورت سوال ها، و ضبط جوابتان آغاز می شود. شما باید جواب ها را با صدایی عادی (نه خیلی بلند، و نه خیلی آرام) و با لحن عادی و روزمره بگویید. در این جا هیچ اختیاری برای مکث کردن یا ایجاد وقفه بین سوال ها ندارید.

    21. بعد از بخش Speaking، وارد بخش Writing می شوید، که آخرین بخش آزمون است. در این جا متنتان را باید در کادری که برایتان مشخص شده تایپ کنید. این کادر هیچ گونه ابزار ادیت و ویرایش متن یا دیکشنری خودکار و از این قبیل اقلام ندارد. فرمت کیبورد هم، مثل فرمت استاندارد ایران، QWERTY است. بلافصله بعد از تمام شدن زمان پاسخگویی به بخش Writing، امکان انجام هیچ گونه ویرایش دیگری وجود ندارد و سیستم قفل می شود.

    22. بعد از پایان وقت آزمون، روی مانیتور از شما پرسیده می شود آیا می خواهید نتیجه ی آزمون جهت تصحیح و نمره دهی ارسال شود یا خیر. اگر گزینه ی Cancel را بزنید، آزمون ارسال نمی شود، و طبیعتن گزارش آزمونی هم برای شما یا دانشگاه هایی که تعیین کرده اید فرستاده نمی شود. هزینه ی شما هم برگشت داده نمی شود. پس این کار را فقط موقعی انجام بدهید که به دلایلی مطمئن هستید از نتیجه ی آزمون راضی نخواهید بود.

    23. مداد ها و کاغذ های چرک نویس را به مراقب آزمون تحویل بدهید و نفس راحتی بکشید: شما قدمی بزرگ برای رسیدن به آرزو هایتان برداشته اید!


    حالا که مراحل آزمون تافل از لحظه ی حظور در مرکز تا پایان آزمون را می دانید، انواع سوال های موجود در بخش های مختلف تافل را بخوانید.

    درباره نویسنده



    نظرات کاربران



    دیدگاهتان را بنویسید

    مطالب مرتبط



    دسته بندی مطالب

    محصولات جدید

    جستجو کنید ...

    تبلیغات