80 درصد تخفیف

| نرم افزار رایتینگ IELTS

  • معرفی آزمون PTE

    خواندن این مطلب

    9 دقیقه

    زمان میبرد!

    معرفی آزمون PTE

    آزمون PTE چیست؟

    آزمون PTE یکی از آزمون های شناخته شده زبان در دنیا می باشد که مثل IELTS  و TOEFL دارای اعتبار جهانی بوده و در اکثر کشورها برای ادامه تحصیل و مهاجرت قابل قبول می باشد. این آزمون را سازمان PEARSON  که ناشر انتشارات Longman می باشد برگزار کرده و علاقه مندانی که به دنبال تحصیل در کشور های مختلف و یا مهاجرت به کشور استرالیا می باشند می توانند از این آزمون استفاده کنند. حروف PTE مخففPearson L Test of English بوده و نمونه های ابتدایی این آزمون سال 1982 در دانشگاه لندن برای اولین بار برگزار شد.

    این آزمون همانند تافل با استفاده از کامپیوتر و اینترنت انجام می شود و چهار مهارت اصلی  زبان از جمله Speaking , Reading , Listening و Writing ارزیابی شده و همانند دیگر آزمون های معتبر زبان انگلیسی TOEFL iBT و IELTS، مهارت‌های شما را اندازه گیری می‌کند و میزان تسلط شما بر این مهارت های چهارگانه تعیین می نماید و نمره آن از ۹۰ محاسبه می شود.

    این آزمون مشابه IELTS در دو نوع General و Academic برگزار می شود و به طور مشابه نیز جهت پذیرش تحصیلی معمولاً تنها نوع Academic آن مورد قبول دانشگاه ها و موسسات علمی و مهاجرتی می باشد.

     

    در این آزمون علاوه بر چهار مهارت اصلی به مهارت های دیگر نیز نمره داده می شود. جمله ی این مهارت ها عبارتند از:

    Grammar, oral fluency, pronunciation, spelling, vocabulary, written discourse

    البته باید بدانید که برای ادامه تحصیل تمامی دانشگاه های دنیا این مدرک را مثل تافل و آیلتس قبول ندارند و حتی بعضی از دانشگاه ها در دنیا ممکن است برای بعضی از رشته ها و یا مقاطع تحصیلی خاص این مدرک را قبول کنند. همچنین باید در نظر داشت که این آزمون متاسفانه در ایران برگزار نمی شود و فعلا برای شرکت در این آزمون باید به کشورهای همسایه مانند آذربایجان، ترکیه، امارات و عراق سفر کرد. هزینه ی شرکت در این آزمون با توجه به کشور مقصد می تواند بسیار متفاوت باشد. همچنین نکته ی مثبت این آزمون این است که برخلاف مدرک آیلتس که اعتبار دوساله دارد، آزمون PTE تاریخ انقضا ندارد. البته این موضوع تنها در مورد PTE General صدق می کند و آزمون آکادمیک به این صورت نیست.

    کدام دانشگاه های جهان نتیجه آزمون PTE را می پذیرند؟

    جهت کسب اطلاع از اینکه آیا دانشگاه مقصدتان نتیجه آزمون PTE را به عنوان نمره زبان می پذیرد یا خیر، می توانید از طریق صفحه WHO ACCEPTS IT وب سایت رسمی PTE نام کشور و شهری که دانشگاه مقصدتان در آن واقع شده وارد نمایید تا لیست دانشگاه هایی که نمره این آزمون را می پذیرند مشاهده نمایید.

    با این وجود، توصیه اکید ما این است که به این فهرست بسنده نکنید و حتماً پیش از اقدام به ثبت نام در PTE، پذیرش یا عدم پذیرش نمره این آزمون را با دانشگاهی که می خواهید برای آن اپلای کنید، چک نمایید. چرا که تنها منبع موثق در این رابطه، وب سایت دانشگاه مقصد یا مسئولین دانشگاه (در پاسخ به مکاتبه شما) می باشند.

    یکی از دلایل محبوبیت این آزمون در بین زبان آموزان این است که از دو سال قبل اداره مهاجرت استرالیا این آزمون را برای مهاجرت به جای آیلتس هم  قبول می کند و علت اینکه افراد زیادی تمایل به شرکت در این آزمون را دارند این است که این آزمون ساده تر از آزمون آیلتس و تافل می باشد. ولی این نکته شایان ذکر است که کشور کانادا این آزمون را برای مهاجرت قبول نمی کند و برای این کشور فقط آیلتس مورد قبول می باشد. البته این موضوع نباید سبب شود که متقاضیان فکر کنند آزمون آیلتس یا تافل بسیار دشوار و غیرقابل دستیابی هستند و یا از PTE سخت تر و بی استفاده تر هستند، هر کدام از این آزمون ها به خودی خود دارای ویژگی های خوب و برجسته ای هستند و فواید هرکدام در سطح بین الملل بسیار است و هر شخص بسته به هدف و مقصد خود می تواند یک مورد را انتخاب کند.

     چنانچه شما تمایل دارید که به استرالیا مهاجرت کنید و نیازمند کسب نمره ۷ در هر چهار مهارت می باشید می توانید به جای آیلتس در آزمون PTE  شرکت کنید. معادل نمره ۷ در چهار مهارت آیلتس نمره ۶۵ در آزمونPTE  می باشد که بنا به گفته خیلی از افرادی که در این آزمون شرکت کرده اند کسب نمره ۶۵ در این آزمون راحت تر از کسب نمره ۷ در آیلتس می باشد. اهمیت این قضیه بیشتر در مهارت Writing می باشد چون با توجه به داوطلبان زیادی که در آزمون آیلتس شرکت کرده اند کسب نمره ۷ در مهارت Writing آیلتس به شدت سخت بوده و معمولا افراد مجبور به شرکت در آزمن آیلتس به دفعات می باشند.

    تفاوت آزمون PTE با آزمون های تافل iBT و آیلتس چیست؟

    متقاضیان شرکت در آزمون PTE، دلایل متفاوتی برای انتخاب این آزمون به جای تافل یا آیلتس دارند. برخی از مهمترین وجوه تمایز این آزمون ها بدین شرح است:

    • نتایج آزمون PTE بسیار سریع تر از آزمون های دیگر مشخص می شود و همچنین در زمان کوتاه تری نیز به دانشگاه مقصد گزارش می شود. مدت زمان گزارش نتیجه آزمون PTE، حداکثر 5 روز کاری است. زمانی که برای آزمون های تافل iBT و IELTS از یک هفته تا سه هفته متغیر است.
    • گستره پذیرش نمره آزمون PTE، همخوانی بسیار زیادی با آیلتس دارد به طوری که در بیشتر موارد جهت فرآیند مهاجرت و یا پذیرش تحصیلی می توان به جای نتیجه آزمون آیلتس که کسب نتیجه دلخواه و مناسب در آن برای بسیاری از متقاضیان دشوار است، نمره آزمون PTE را ارائه نمود.
    • مهمترین تفاوت آزمون PTE با آیلتس در چگونگی تصحیح آزمون می باشد. چرا که در آزمون آیلتس ممتحن نقش زیادی در تعیین نمره متقاضی ایفا می کند که می تواند باعث خطای انسانی شود. این در حالی است که آزمون PTE یک آزمون کاملاً کامپیوتری است و به این ترتیب معیارهای سنجش آن تحت تاثیر عوامل و خطای انسانی قرار نمی گیرد. از این نظر می توان این آزمون را شبیه به آزمون تافل دانست هر چند از نظر محتوای آزمون تفاوت قابل توجهی بین این دو آزمون وجود دارد.
    • تعداد دفعات برگزاری آزمون بسیار زیاد است به طوریکه قدرت انتخاب شما برای شرکت در آزمون در یک تاریخ مشخص بسیار بالاست. هرچند توصیه همیشگی ما این هست که هر چه زودتر در آزمون شرکت کنید، احتمال این که بتوانید مراحل بعدی را بهتر برنامه ریزی کنید، بیشتر است.
    • آزمون PTE منابع گسترده ای جهت مطالعه ندارد. برخلاف آزمون تافل و IELTS که انواع و اقسام منابع و مراجع برای آن وجود دارد، رفرنس های آزمون PTE محدود به نمونه های موجودی است که در خود وبسایت این آزمون در دسترس است. شایان ذکر است که بنا به تایید وب سایت PTE، مطالعه همین نمونه های موجود در سایت برای شرکت در آزمون کافیست. البته این خود می تواند نوعی اشکال و نقیصه برای این آزمون باشد و دلیل آن جدید بودن این نوع آزمون است.
    • بزرگ ترین نقص آزمون PTE عدم گسترش پذیرش نمره آن مشابه با آزمون های IELTS و TOEFL iBT و همینطور عدم برگزاری این آزمون در داخل کشور می باشد. هرچند این روند در حال تغییر و بهبود است و این آزمون به تدریج در حال معرفی خود به عنوان یک آزمون معتبر و پذیرفته شده در سرتاسر جهان می باشد.

    آیا آزمون PTE در ایران برگزار می شود؟

    پاسخ این سوال منفی است. از این رو بر خلاف آزمون IELTS و TOEFL-iBT که این امکان را دارید تا در داخل کشور در این آزمون شرکت نمایید، برای شرکت در آزمون PTE می بایست به کشور های دیگر سفر کنید.

    شما می توانید از طریق صفحه TEST CENTERS وب سایت PTE فهرست این کشور ها را مشاهده نمایید. در حال حاضر این آزمون در کشور های آذربایجان، عراق، ترکیه و امارات متحده عربی برگزار می‌شود.

    هزینه ثبت نام آزمون PTE چقدر است؟

    هزینه آزمون PTE در کشورهای مختلف، متفاوت و در مواردی به نوع ارز همان کشور و در مواردی دیگر به دلار آمریکا می باشد.
    در ادامه می توانید جدول هزینه ثبت نام آزمون PTE را در چند کشور همسایه مشاهده نمایید:

    امارات متحده عربی: 980 درهم امارات (1225 درهم امارات در صورت ثبت نام با تاخیر)
    ترکیه: 456 لیر ترکیه (581.25 لیر ترکیه در صورت ثبت نام با تاخیر)
    آذربایجان: 170 دلار آمریکا (212.5 دلار آمریکا در صورت ثبت نام با تاخیر)
    عراق: 210 دلار آمریکا (262.5 دلار آمریکا در صورت ثبت نام با تاخیر)

    همانطور که از فهرست بالا به خوبی مشخص است، برخلاف آزمون های تافل iBT و آیلتس که هزینه آن ها در کشورهای مختلف کم و بیش نزدیک به یکدیگر است، هزینه آزمون PTE در کشورهای مختلف تفاوت نسبتاً زیادی با یکدیگر دارد.

    نکاتی درباره ثبت نام آزمون PTE

    • جهت ثبت نام در آزمون PTE، لازم است ابتدا در آدرس http://pearsonpte.com/book اقدام به ایجاد حساب کاربر نمایید. سپس اطلاعات حساب کاربری خود را در فرم زیر ثبت می نمایید تا ثبت نام آزمون PTE در تاریخ و مرکز مورد نظر شما انجام شود.
    • دقت کنید که در هنگام ایجاد حساب کاربری در سایت Pearsonpte.com اطلاعات هویتی خود شامل “نام”، “نام خانوادگی” و “تاریخ تولد” را دقیقا مطابق با گذرنامه خود وارد نمایید، چون این تنها بخشی از حساب کاربری شما است که غیر قابل تغییر است و علاوه بر این مهمترین بخش آن نیز می‌باشد. درصورتی که هنوز گذرنامه ندارید باید دقت کنید که اطلاعات را به گونه‌ای وارد نمایید که بعداً بتوانید مطابق این اطلاعات، جهت دریافت گذرنامه اقدام فرمایید.

    چیزهایی درباره‌ی آزمون PTE که هیچکس راجع به آن صحبت نمی‌کند اما شما باید بدانید عبارتند از:

    ویزا:

    اگرچه داوطلب بتواند در آزمون PTE نمره‌ی خیلی بالایی بگیرد، پروسه‌ی پذیرش آن‌ها سریع‌تر انجام خواهد شد. اما نمره‌ی آزمون PTE ضمانتی برای موافقت با ویزای شما نیست. آزمون PTE یکی از معیارهای لازم از نظر هیئت رسیدگی به امور مهاجرین است و تنها معیار برای ویزا نیست. اگر داوطلب نمره‌ی خوبی در آزمون PTE بگیرد اما از پس سایر ملزومات بر نیاید، ویزای آن‌ها ممکن است با تأخیر روبرو شده یا مورد موافقت قرار نگیرد.

    دانشگاه‌ها/ سازمان‌های خارجی:

    آزمون آکادمیک PTE برای زبان انگلیسی منبعی است برای بررسی کارآمدی‌ داوطلبین در زبان انگلیسی و این به این معنی نیست که این آزمون بلیط نهایی برای سفر خارجی‌تان است. داوطلبینی که نمره‌ی خوب یا خیلی بالایی بگیرند، پیشنهاد درجه یکی از دانشگاه‌ها و سازمان‌ها دریافت خواهند کرد اما به سایر مدارک و توانایی ها هم نیاز خواهند داشت. اگر داوطلب نتواند که سایر اسناد لازم را تحویل دهد یا سایر معیارهای لازم را فراهم کند، پس ثبت‌نام نخواهد شد.

    آزمون های آزمایشی:

    آزمون‌های آزمایشی بخشی جدایی‌ناپذیر از روند شرکت در هر نوع آزمونی هستند. این آزمون ها برای ارزیابی نقاط ضعف شما و عادت دادنتان به امتحان و حفظ نکردن پاسخ‌ها ساخته شده‌اند. پرسش‌های آزمون آزمایشی و آزمون اصلی خیلی متفاوت خواهد بود. به عبارتی دیگر، جهان آزمون، با جهان کلاس های آمادگی و آزمون های آزمایشی متفاوت است. پیشنهاد می‌شود از آزمون های آزمایشی برای ارزیابی کارآمدی و تشخیص نقاط ضعف خود استفاده کرده و بررسی نمایید از دفعه‌ی آخر چه میزان پیشرفتی صورت گرفته است. با رفع نقاط ضعف خود خواهید توانست بهترین نتیجه ی ممکن را بگیرید.

    فرمت کلی آزمون PTE به شکل زیر است:

    بخش اول Speaking & Writing

     ۷۷ تا ۹۳ دقیقه زمان برای این قسمت لازم است و شامل موارد زیر می باشد:

    • معرفی شخصی
    • خواندن بلند (Read Aloud)
    • تکرار جمله
    • توصیف تصویر
    • تکرار یک lecture
    • جواب به سوالات کوتاه
    • خلاصه کردن متن ( یک جمله )
    • خلاصه کردن متن ( یک پاراگراف )
    • مقاله (۲۰ دقیقه )

    بخش دوم Reading

     ۳۱ تا ۴۰ دقیقه زمان برای:

    • سوالات چند گزینه ای
    • چیدن پاراگراف ها
    • پر کردن جاهای خالی

    ( ۱۰ دقیقه برای استراحت به صورت اختیاری )

    بخش سوم Listening

     ۴۵ تا ۵۷ دقیقه برای:

    • خلاصه کردن یک بخش Speaking
    • سوالات چند گزینه ای
    • پر کردن جای خالی
    • مشخص کردن ( highlight ) کردن خلاصه درست
    • مشخص کردن کلمات نادرست

    یکی دیگر از ویژگیهای این آزمون این است که نمره شما ۵ روز بعد از انجام آزمون در وب سایت Pearson قابل مشاهده است و شما می توانید بعد از آن بلافاصله در صورت نیاز مجددا ثبت نام نموده و در آزمون شرکت کنید. امتحانات نیز در مرکز اصلی توسط کامپیوتر تصحیح شده و احتمال بروز هر گونه خطا در حین تصحیح را به حداقل می رساند.

    اطلاعات تکمیلی شامل معرفی بیشتر بخش های مختلف آزمون و همچنین منابع موثر در آزمون در مورد آزمون در همین صفحه به زودی در دسترس قرار خواهد گرفت. با ما در روزهای آینده همراه باشید!

    درباره نویسنده



    نظرات کاربران



    • parisa
      مهمان

      خداییش درد سر pte از آیلتس خیلی کمتره…بخصوص تو قیمت رایتینگ..فقط کاشکی جایی آزمون آزمایشی برگزار میکردن…ممنون از مطالب مفیدتون…

      • The Bluest Sea
        مدیر سایت

        سلام
        وقت به خیر
        ممنون که همراه ما هستید
        متاسفانه نبود امکانات کافی در زمینه برگزاری آزمون PTE باعث شده که این آزمون ناشناخته بمونه و در مراکز آموزشی توجه کافی بهش نشه. امیدواریم در آینده بشه امکانی رو فراهم کرد که بشه تست های آزمایشی هم برگزار کرد.
        موفق باشید

    • آرش
      مهمان

      سلام خسته نباشین
      pte بخش جنرال نداره ؟

    • آرش
      مهمان

      سلام وقت بخیر
      pte آزمون بخش جنرال داره ؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    مطالب مرتبط



    دسته بندی مطالب

    محصولات جدید

    جستجو کنید ...

    تبلیغات